IPO Go Hub Capital terlebih langgan 78.71 kali

BeritaHarian Mon, Jun 24, 2024 06:32pm - 1 week View Original


KUALA LUMPUR: Go Hub Capital Bhd, penyedia penyelesaian teknologi maklumat (IT) pengangkutan utama di Malaysia yang akan mula disenaraikan di Pasaran ACE Bursa Malaysia Securities Berhad pada 3 Julai 2024, mengumumkan peruntukan saham syarikat itu kepada orang awam Malaysia daripada tawaran awam permulaan (IPO) terlebih langgan sebanyak 78.71 kali.

IPO Go Hub terdiri daripada terbitan awam sebanyak 107.18 juta saham biasa baharu yang disediakan untuk permohonan.

Daripada jumlah itu, sebanyak 75.18 juta saham diperuntukkan melalui penempatan persendirian kepada pelabur institusi dan/atau terpilih yang dikenal pasti, 20 juta saham tersedia untuk permohonan oleh orang ramai Malaysia melalui proses pengundian dan 12 juta saham telah dikhaskan dan pengarah dan pekerja yang layak serta mereka yang menyumbang kepada kejayaan syarikat (orang yang layak) di bawah Peruntukan Borang Merah Jambu.

Syarikat menerima sejumlah 20,452 permohonan untuk 1,594,106,300 saham IPO bernilai RM557.94 juta daripada orang awam Malaysia, mewakili kadar lebihan langganan sebanyak 78.71 kali.

Bahagian Bumiputera menyaksikan 10,835 permohonan untuk 656,494,900 saham, dengan kadar terlebih langganan sebanyak 64.65 kali.

Bahagian awam merekodkan 9,617 permohonan untuk 937,611,400 saham menunjukkan kadar terlebih langganan sebanyak 92.76 kali.

Sementara itu, sejumlah 12 juta yang tersedia untuk permohonan oleh orang yang layak telah dilanggan sepenuhnya.

Di bawah penempatan persendirian kepada pelabur institusi dan/atau terpilih yang dikenal pasti terdiri daripada 75.18 juta saham, pemilik buku tunggal telah mengesahkan bahawa bahagian itu telah dilanggan sepenuhnya.

Pengarah Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutif Go Hub, Tan Cherng Thong, berkata sambutan luar biasa terhadap IPO menggariskan keyakinan pasaran terhadap perniagaan dan prospek masa depan Go Hub.

"Minat pelabur yang amat menggalakkan dalam IPO dan syarikat adalah bukti kukuh kepada visi strategik kami. Ia berfungsi sebagai kedua-dua pengesahan kepercayaan kami dan dorongan yang kuat, mengukuhkan komitmen kami untuk menyampaikan penyelesaian IT yang inovatif dan perintis untuk pengangkutan awam.

"Setelah mewujudkan kehadiran pasaran yang kukuh dalam rel, bas, terminal dan pengembangan terbaharu kami ke dalam sektor feri tahun ini, Go Hub berada pada kedudukan yang baik untuk memacu pertumbuhan dan menambah baik sistem pengangkutan awam di seluruh Malaysia.

"Sambutan positif daripada pelabur menyerlahkan kepercayaan pasaran terhadap keupayaan Go Hub dan dedikasinya untuk memajukan teknologi pengangkutan," katanya dalam satu kenyataan.

UOB Kay Hian Securities (M) Sdn Bhd yang bertindak sebagai penasihat utama, penaja, penaja jamin dan ejen penempatan sempena IPO itu mengesahkan bahawa 75.18 juta saham melalui penempatan persendirian kepada pelabur institusi dan/atau terpilih yang dikenal pasti telah dikeluarkan sepenuhnya.

The content is a snapshot from Publisher. Refer to the original content for accurate info. Contact us for any changes.






Related Stocks

BURSA 9.060
GOHUB 0.915

Comments

Login to comment.