Tex Cycle lancar loji biogas berpusat pertama

BeritaHarian Thu, Jun 20, 2024 06:09pm - 1 week View Original


JOHOR BAHRU: Tex Cycle Technology (M) Bhd (Tex Cycle), penyedia penyelesaian pengurusan sisa dan kitar semula melancarkan loji biogas berpusat pertama di Bukit Pasir, Johor.

Projek dengan kerjasama Green Lagoon Technology Sdn Bhd itu menandakan satu langkah transformatif dalam penyelesaian tenaga mampan untuk Malaysia, menggunakan teknologi canggih untuk menukar efluen kilang sawit kepada tenaga bersih.

Kemudahan baharu ini menukarkan efluen kilang kelapa sawit kepada biogas, dengan ketara mengurangkan sisa alam sekitar dan menyediakan sumber tenaga yang mampan.

Loji berpusat berkenaan membolehkan pengurusan yang lebih cekap dan skalabiliti yang lebih besar, menetapkan peringkat untuk pengembangan dan inovasi masa depan dalam tenaga boleh diperbaharui. 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Tex Cycle, Gary Dass Anthony Francis berkata, permulaan operasi loji Janakuasa GLT BP adalah pencapaian penting dalam komitmen berterusan terhadap tenaga mampan.

"Projek ini meningkatkan portfolio kami dalam tenaga bersih dan menekankan dedikasi kami kepada penyelesaian alam sekitar yang inovatif, saya amat berterima kasih atas sokongan padu daripada Timbalan Menteri Perladangan dan Komoditi Datuk Chan Foong Hin dan kerjasama dengan Green Lagoon Technology, kami menetapkan piawaian baharu dalam sektor tenaga boleh diperbaharui Malaysia," katanya di sini hari ini. 

Foong Hin berkata, projek itu juga menunjukkan potensi perkongsian awam-swasta untuk menyelesaikan cabaran alam sekitar yang kompleks sambil meningkatkan ekonomi.

"Ini termasuk komitmen penting Pihak Berkuasa Pembangunan Tenaga Lestari (SEDA), yang telah memainkan peranan penting dalam merealisasikan loji janakuasa biogas ini.

"Dedikasi mereka untuk membangunkan tenaga boleh diperbaharui telah menjadi penggerak di sebalik pelaksanaan visi ini. Tidak lupa juga sokongan daripada pemilik kilang iaitu Sime Darby Plantation dan Hok Huat Group.

"Kerjasama dan komitmen mereka adalah penting dalam memajukan objektif alam sekitar kami, menunjukkan kuasa usaha kolektif dalam meningkatkan kemampanan," tambahnya. 

Pengarah GLT BP Power Sdn Bhd Raymond Cheah berkata, pihaknya berbangga melancarkan loji biogas 3.5 megawatt berpusat pertama di Malaysia, yang sejak April telah menyumbang lebih 1.6 juta kilowatt-jam kepada grid nasional.

"Terima kasih kami ucapkan kepada rakan kongsi seperti Sime Darby Plantation dan Hok Huat Group, yang sokongan mereka amat penting dalam menggunakan efluen kilang kelapa sawit untuk pengeluaran tenaga bersih.

"Inisiatif ini bukan sahaja sejajar dengan matlamat peralihan tenaga Malaysia tetapi juga menetapkan duluan untuk transformasi sisa organik masa hadapan, memastikan masa depan yang mampan dan lebih hijau untuk negara kita," katanya lagi.

Inisiatif Tex Cycle sejajar dengan tumpuan Kerajaan Malaysia terhadap pematuhan pengurusan sisa dan promosi tenaga boleh diperbaharui, menyokong sasaran kemampanan negara dan global.

Kumpulan bersedia untuk pertumbuhan pesat dalam segmen tenaga boleh diperbaharui, yang diserlahkan oleh perkembangan termasuk projek kemudahan pengurusan sisa terjadual bersepadu pertama Sabah, pengambilalihan Meridian World Sdn Bhd serta bekerjasama dengan Green Lagoon Technology Sdn Bhd untuk projek loji janakuasa biogas pertama.

Dengan tumpuan yang kukuh pada perniagaan terasnya, Tex Cycle tidak sabar-sabar untuk mengembangkan bahagian pasarannya dalam tenaga boleh diperbaharui dan pengurusan sisa berjadual.

The content is a snapshot from Publisher. Refer to the original content for accurate info. Contact us for any changes.






Related Stocks

MERIDIAN 0.050
MERIDIAN-WC 0.005
SIME 2.630
TEXCYCL 1.310

Comments

Login to comment.